Seurantakyselyyn vastanneet olivat monelta osin tyytyväisiä Puheeksioton toimintamalliin

Tiistai, 21. kesäkuu 2016 - 15:21

Seurantakyselyyn vastanneet olivat monelta osin tyytyväisiä Puheeksioton toimintamalliin

Puheeksioton perusteet toimintamallin seurantakysely toteutettiin 19.4.-18.5.2016 ja siihen saatiin 326 vastaajaa vastausprosentin ollessa 26. Vastaajista 86 % koki saavansa verkkokurssilla uutta tietoa alkoholinkäytön puheeksiotosta. 64 % vastaajista oli pystynyt hyödyntämään kurssilla oppimiaan asioita työssään.

Suurin osa (83 %) vastaajista koki olevansa erittäin tai melko motivoituneita käyttämään puheeksiottoa työssään. Ne jotka eivät olleet motivoituneita, perustelivat vastauksiaan mm. kiireellä ja ajan puutteella.

Lähes kaikki (95 %) kokivat verkkokurssin soveltuvan hyvin puheeksioton koulutukseen. Suurin osa koki myös kurssin helppokäyttöiseksi (86 %).

Puolet vastaajista ei tiennyt oliko organisaatiossa asetettu yhteisiä tavoitteita Puheeksioton toimintamalliin liittyen ja kolmanneksen mukaan organisaatiotason tavoitteita ei ollut asetettu. Ei-vastausten perusteluissa moni totesi, ettei tiennyt miksi yhteisiä tavoitteita ei ollut asetettu tai että niille ei ollut tarvetta. Moni näki myös, että se olisi johdon tehtävä.

Noin kolmannes vastaajista toivoi lisäkoulutusta. Sitä toivottiin mm. muutokseen motivoinnista, asiakkaan kohtaamisesta (myös hankalammat tilanteet), asiakkaan eteenpäin ohjaamisesta sekä ikäihmisten ja nuorten alkoholinkäytöstä. Lisäksi monet toivoivat aika-ajoin muistutusta ja kertausta puheeksioton asioista.

Moni antoi positiivista palautetta kurssista pitäen sitä selkeänä, hyvänä kokonaisuutena sekä monipuolisena. Kurssin videoita pidettiin monissa vastauksissa hyvinä. Kehittämisehdotuksina Puheeksioton toimintamalliin ehdotettiin esimerkiksi, että ajoittain olisi hyvä saada info- tai muistutusviestejä kurssin asioista ja että kurssia pääsisi itsekseen kertailemaan. Käytettävyyteen liittyen toivottiin selkeämpiä ohjeita kirjautumiseen ja tulostukseen.